[av_section min_height=’50’ min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” id=’aboutus-section’ color=’main_color’ custom_bg=” src=’https://denkfysio.nl/wp-content/uploads/2017/09/blog-artikelen.003.jpeg’ attachment=’1840′ attachment_size=’full’ attach=’scroll’ position=’center center’ repeat=’stretch’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_enable=’aviaTBoverlay_enable’ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=’#666666′ overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” custom_class=”]
[av_heading heading=’De betekenis en het effect van feed back binnen de fysiotherapie’ tag=’h1′ style=’blockquote modern-quote’ size=’60’ subheading_active=” subheading_size=’22’ padding=’10’ color=’custom-color-heading’ custom_font=’#ffffff’ custom_class=”][/av_heading]
[/av_section]

[av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’default’ shadow=’no-shadow’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” id=’blogsection’ color=’main_color’ custom_bg=” src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” custom_class=”]

[av_one_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=”]

[av_sidebar widget_area=’Sidebar Blog’]

[av_sidebar widget_area=’Mailchimp Blog’]

[/av_one_third][av_two_third min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=”]

[av_textblock size=” font_color=” color=” custom_class=”]
In de serie blogs rond het thema motorisch leren heb ik het eerder gehad over het nut van zelfsturend leren en video-feedback. Visuele feedback kan als een essentieel middel ingezet worden om bewegingspatronen te verbeteren. Met video-feedback leert een sporter of patiënt door te observeren. Het imiteren van lichaamsbewegingen die geobserveerd worden speelt hierbij een belangrijke rol. In deze blog ga ik verder in op de betekenis en het effect van feedback binnen de revalidatie.
[/av_textblock]

[av_hr class=’invisible’ height=’30’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ custom_class=”]

[av_button label=’Download dit artikel’ link=’manually,https://www.denkfysio.nl/wp-content/uploads/2017/09/Schouderinstabiliteit.pdf’ link_target=’_blank’ size=’small’ position=’center’ icon_select=’yes’ icon=’ue82d’ font=’entypo-fontello’ color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ custom_class=”]

[av_hr class=’invisible’ height=’30’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ custom_class=”]

[av_textblock size=” font_color=” color=” custom_class=”]

Hoe zet je feedback effectief in bij de behandeling van de patiënt

Fysiotherapeuten houden zich dagelijks bezig om patiënten te helpen bij het herwinnen van motorische functies dan wel te komen tot een zo optimaal mogelijk functioneren indien volledig herstel niet meer mogelijk is. Daarbij wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van feedback. Het belang van feedback is in het onderwijs erg bekend, en ondanks dat wij hier ook dagelijks mee werken, is het ook om even stil te staan wat feedback nu precies is en hoe het effectief ingezet kan worden in de behandeling van de patiënt.
Er wordt vaak nadruk gelegd op het tijds aspect waarin de feedback wordt aangeboden maar in deze bijdrage gaat het meer om de kwalitatieve aspecten van feedback. Feedback is feitelijk gezien het geven van informatie van de fysiotherapeut aan de patiënt over de aspecten van iemands prestatie (bijv. het looppatroon). Dus het gat over iets wat al gedaan is. Het is belangrijk in deze context om te noemen dat effectiever feed back nauw verbonden is met gestelde doen. Hierbij draagt feed back bij aan het leerproces om de kloof te dichten tussen het actuele niveau en het gewenste niveau van de patiënt. Zijn er geen gezamenlijke doelen gesteld of zijn die nog onduidelijk, dan draagt het geven van feed back mogelijk ook niet bij aan het leerproces. Sterker nog, het leerproces kan er zelfs negatief door beïnvloed worden.
[/av_textblock]

[av_promobox button=’yes’ label=’Reserveer je plaats’ link=’manually,https://denkfysio.nl/product/alli-gokeler-motorisch-leren-toepassing-van-principes-voor-preventie-en-revalidatie/’ link_target=” color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ size=’large’ icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ box_color=” box_custom_font=’#ffffff’ box_custom_bg=’#444444′ box_custom_border=’#333333′ custom_class=”]
Bent u nieuwsgierig hoe u principes van motorisch leren in uw dagelijkse praktijk kan toepassen ?
Alli Gokeler geeft in maart 2018 een scholing bij Denkfysio.
[/av_promobox]

[av_textblock size=” font_color=” color=” custom_class=”]
Hattie en Timperley [1] hebben een model ontwikkeld voor effectieve feed back. Het model voegt onderdelen toe aan het ‘klassieke’ feedback model en heeft drie kenmerken:

  1. Feed Up: Waar ga ik naar toe ?
    Bij effectief leren (dus ook binnen de fysiotherapie) begint het altijd met de vraag: waar ga je heen, wat is je doel? Wat wil je bereiken? Hoe ga je het aanpakken? Wie ga je erbij betrekken? Wat is je planning? Deze zaken dienen bij voorkeur tijdens een anamnese met de patiënt te worden vastgelegd.
  2. Feedback: Wat heb ik gedaan ?
    Feedback gaat over de vraag hoe je het tot op heden doet in algemene zin of in kleinere proporties bijvoorbeeld na een oefening. Maar de vraag is wel altijd direct gerelateerd aan het doel. Hierbij is het dus belangrijk te weten waar iemand staat ten opzichte van dat doel.
  3. Feed Forward: Wat is de volgende stap ?
    Nadat je hebt vastgesteld wat je doel is en waar je ten opzichte van dat doel bent, kun je tips geven voor vervolgstappen. Wat zou je mogelijk anders kunnen aanpakken? Wat word je eerstvolgende stap? Hoe ga je het precies aanpakken? Hoe kun je nog beter je doel halen: feed forward.

[/av_textblock]

[av_textblock size=” font_color=” color=” custom_class=”]

Verder zijn er nog 4 niveaus van feedback door Hattie en Timberley beschreven [1]:

  1. Taakniveau: dat heeft betrekking op de uitvoering van de oefening. Hoe goed is de oefening uitgevoerd ? Let hierbij wel op dat patiënten er een voorkeur aan geven om feed back te ontvangen indien een oefening goed uitgevoerd is. Het toestaan dat patiënt enige controle heeft over zijn of haar leerproces vervuld niet alleen een basale psychologische behoefte, maar is ook biologisch van groot belang. Trainingssituaties waarbij een keuze mogelijkheid gegeven wordt, leiden tot meer motivatie. Dit heeft weer een positief effect op het leerproces. Autonomie kan bijvoorbeeld gerealiseerd worden door een keuze aan te beiden hoe een bepaalde vaardigheid geleerd wordt (oefensituatie) of welke frequentie of modus van feed back iemand krijgt (verbaal, visueel).
  2. Procesniveau: Wat is de gekozen aanpak ? Dit gaat over informatie van het onderliggende proces, dat ten grondslag ligt aan het uitvoeren van de taak/ oefening.
  3. Zelfregulerend (metacognitief) niveau: hoe ziet de patiënt zijn eigen bijdrage ? Hierbij gaat het over hoe de patiënten hun taak monitoren, sturen en evalueren om het behandeldoel te bereiken.
  4. Persoonsniveau: Dit gaat over de patiënt als individu.

Met name de eerste drie niveaus zijn van belang voor de patiënt omdat dit wezenlijke informatie verschaft en bijdraagt aan het zelf ontwikkelen van goed uitgevoerde oefeningen – die ondersteunend zijn aan het herwinnen van de (motorische) functies.

[/av_textblock]

[av_textblock size=” font_color=” color=” custom_class=”]
Tot slot is het van belang rekening te houden met de volgende aspecten van feedback:

  • specifieke feed back leidt tot beter leren dan aspecifieke feedback
  • geef de patiënt een zekere mate van autonomie ten aanzien van het
    ontvangen van de feedback
  • let goed op de gesproken taal: negatieve feed back (“Je moet je rug nou
    eens proberen recht te houden !”) zal het zelfvertrouwen en de motivatie van
    de patiënt nadelig beïnvloeden
  • houd de feedback eenvoudig, houd rekening met de behoeften van de
    leerling en eventuele beperkingen in de instructie.
  • het ontvangen van feedback voelt gemakkelijker wanneer de feedbackgever
    duidelijk een expert is. Geef de feed forward als een optie: je zou het zo-en-
    zo kunnen doen.
  • helpt de feedback ook om de patiënt vooruit te komen ? Vraag hier eens
    naar (nu is het de fysiotherapeut die feedback ontvangt !)

Veel succes gewenst!

Dr. Alli Gokeler
[/av_textblock]

[av_textblock size=’12’ font_color=” color=” custom_class=”]
Referenties:

Hattie, J.; Timperley, H. (2007), The Power of Feedback, Rev Edu Res. 2007, Vol. 77, No. 1, pp. 81–112.
[/av_textblock]

[av_hr class=’default’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′]

[av_social_share title=’Deel dit bericht’ style=” buttons=” custom_class=”]

[/av_two_third][/av_section][av_section min_height=” min_height_px=’500px’ padding=’large’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ bottom_border_diagonal_color=’#333333′ bottom_border_diagonal_direction=” bottom_border_style=” id=’mailchimpbottom2′ color=’main_color’ custom_bg=’#f0f3fa’ src=” attachment=” attachment_size=” attach=’scroll’ position=’top left’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” custom_class=”]
[av_heading heading=’Sluit je ook aan bij Denkfysio’ tag=’h1′ style=’blockquote modern-quote modern-centered’ size=’50’ subheading_active=’subheading_below’ subheading_size=’22’ padding=’10’ color=’custom-color-heading’ custom_font=’#353841′ custom_class=”]
Ontvang een alert op het moment dat er belangrijke
ontwikkelingen zijn in ons vakgebied.
[/av_heading]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=”]

[av_hr class=’invisible’ height=’60’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ custom_class=”]

[av_mailchimp list=’446df81e20′ double_opt_in=’aviaTBdouble_opt_in’ on_send=” sent=’Bedankt voor je aanmelding. Je ontvangt nu per email de vraag om je inschrijving te bevestigen. Tot snel bij Denkfysio!’ link=’manually,http://’ color=” hide_labels=’aviaTBhide_labels’ custom_class=”]
[av_mailchimp_field id=’0′ type=’text’ check=’is_email’ options=” label=’Email Adres’ width=’element_third’]
[av_mailchimp_field id=’1′ type=’text’ check=” options=” label=’Naam’ width=’element_third’]
[av_mailchimp_field id=’2′ type=’text’ check=” options=” disabled=’aviaTBaviaTBdisabled’ label=’Last Name’ width=”]
[av_mailchimp_field id=’av-button’ type=’button’ check=” options=” label=’Ja, ik sluit mij aan bij Denkfysio’ width=’element_third’]
[/av_mailchimp]

[/av_one_full]
[/av_section]